Herke » Nieuws » 7 Tips voor dataveiligheid in de Cloud

7 Tips voor dataveiligheid in de Cloud

2018-07-20T09:23:24+00:00

Steeds meer mkb’ers werken vanuit de Cloud. Het is natuurlijk heel handig en efficiënt dat ze vanuit de Cloud overal en altijd kunnen werken. Dit doen zij niet alleen op de computer op kantoor, maar ook op notebooks, smartphones en tablets buiten het pand. Hierbij speelt de beveiliging van programma’s, data en verbindingen een essentiële rol. Criminelen worden steeds slimmer in het stelen van gegevens en met de komende GDPR kunnen datalekken voor hoge boetes zorgen. Wij geven je 7 praktische tips om jouw klant- en bedrijfsgegevens optimaal te beschermen.

1. Stel een veiligheidsbeleid in

Werknemers die vanuit huis werken en vanaf mobiele devices toegang hebben tot gevoelige bedrijfsgegevens, zorgen voor een veiligheidsrisico. Een smartphone kan je bijvoorbeeld kwijtraken. In het geval van Bring Your Own Device (BYOD) is het zonder de juiste middelen vaak moeilijk te bepalen welke bedrijfsapplicaties en informatie iemand op zijn device heeft staan. Daarnaast worden medewerkers steeds veeleisender en verwachten op het werk over dezelfde gebruiksvriendelijke tools te beschikken als in hun privéleven. Voldoe je als werkgever niet aan die wens? Dan gaan ze zelf wel op zoek naar een vaak minder veilige oplossing met alle gevolgen van dien. Een veiligheidsbeleid is daarom een must. Stel iemand aan die de veiligheid van systemen controleert en collega’s daarbij helpt en hun het bewustzijn over datarisico’s vergroot. Ga na waar gevoelige gegevens zich bevinden. Zijn die data goed beveiligd of schiet het tekort? Bij twijfel adviseren wij graag.

2. Klik niet op links in dubieuze e-mails

Wie heeft er tegenwoordig geen last van uitpuilende e-mailboxen? Dit weten cybercriminelen ook. Phishingmails zijn bijna niet meer van echt te onderscheiden. In de haast klik je per ongeluk op een corrupte link. Een foutje met mogelijk grote gevolgen: dagelijks raken veel bedrijfscomputers geïnfecteerd met virussen, crypto- en malware en voor je het weet ligt het bedrijfsnetwerk plat. Controleer e-mails altijd op echtheid en bij twijfel: klik dan niet op de link. Waarschuw ook altijd de organisatie uit wiens naam je de e-mail krijgt. Op de website van veilig internetten.nl staan nog meer tips over hoe je een nepbericht herkent.

3. Update software en firmware

Veel criminelen dringen binnen via ‘gaten’ in verouderde software. Door al jouw devices (automatisch) uit te rusten met de nieuwste versies, bug fixes en patches, loop je het minste risico. Dit geldt ook voor firmware – ingeprogrammeerde software in de hardware. Let wel op want niet alle apparaten, denk aan routers en netwerkprinters, voorzien zichzelf van de nieuwste besturingssoftware. Check deze dan ook regelmatig op updates.

4. Sluit de poorten

Een computer beschikt over meerdere ingangen (ook wel poorten genoemd). Via deze poorten gaat het internetverkeer heen en weer. De meeste ingangen op een computer staan standaard open, ook als je ze niet gebruikt. Cybercriminelen zoeken met speciale programma’s razendsnel naar open poorten waar ze misbruik van kunnen maken. Voer zelf een online poortscan uit en ontdek welke poorten open staan. Sluit poorten die je niet gebruikt uit voorzorg af.

5. Zorg voor goede back-ups

Maak regelmatig back-ups. Gaat er toch iets mis, dan ben je weer snel up and running. Door het automatiseren van je back-ups loop je de minste kans op grootschalig gegevensverlies. Veel organisaties die door ransomware getroffen werden, waren dankzij back-ups na enkele uren weer back in business. Zo biedt het opslaan van documenten in SharePoint Online je diverse voordelen: de documenten zijn op verschillende apparaten te openen en te bewerken. En omdat je deze documenten online opslaat, is dit meteen je back-up.

6. Gegevens achter slot en grendel

Elk bedrijf beschikt over data. Deze data kan altijd in verkeerde handen vallen. Daarom is de eerste, noodzakelijke stap het instellen van wachtwoorden op alle devices. In de Cloud biedt Office 365 standaard een aantal handige beveiligingstools die je alleen maar ‘aan’ hoeft te zetten.

7. Op afstand verwijderen bij verlies of diefstal

Steeds meer medewerkers gebruiken een eigen (privé) mobiel device (denk aan een smartphone of tablet). Ongemerkt bevatten deze mobiele apparaten veel zakelijke informatie. Zo stel je bijvoorbeeld eenvoudig in dat je jouw zakelijke mail ook op je eigen smartphone wilt ontvangen. Op afstand kunnen wij in geval van diefstal of verlies van dit device de zakelijke mail en opgeslagen bijlagen op afstand wissen.

Vragen?

Heb je vragen over de cloud of de veiligheid van je data? Neem dan gerust contact op. Onze experts zijn bereikbaar op +31 72 727 1100 of stuur ons een mail.

Ook één partner voor alle IT-zaken?

Afspraak maken