Hoe wij de data van onze klanten goed beschermen

Data klanten Herke ICT Group goed beveiligd

Ransomware, malware, cryptolockers, hackers en ga zo maar door. Termen die Herke ICT Group en met name onze Servicedesk dagelijks bezighouden. Want hoe kunnen wij het netwerk van onze klanten hier zo optimaal mogelijk tegen beschermen?

Voordelen van een support contract

Alle klanten van Herke ICT Group nemen een support contract af. Daarmee kunnen zij onder andere met gebruikersvragen bij de Servicedesk terecht. Maar op de achtergrond, waar onze klanten veelal weinig van merken, gebeurt er nog veel meer. Met een geavanceerd spamfilter beschermen wij de mailserver tegen spam, virussen en malware. Voordat de mail daadwerkelijk op de mailserver binnenkomt, wordt deze inhoudelijk volledig gescand. Dus ook de bijlages en de links die in de mail staan. Een corrupte mail gaat in quarantaine en virussen worden direct verwijderd.

Monitoring en patchen

Ook de geavanceerde monitoringstool N-able valt onder het support contract. Met N-able monitoren wij alle devices en servers op het netwerk die door de monitoringsoftware worden uitgelezen. Hierdoor herkent onze Servicedesk verdachte situaties in een vroeg stadium en neemt daar direct actie op.

Het doorvoeren van software updates vormt een essentieel onderdeel om onze klanten tegen ransomware te beschermen. Maandelijks komt Microsoft met updates, die wij meteen installeren. Afgelopen mei bijvoorbeeld vond de grote ransomware-infectie WannaCry plaats. Deze malware besmette verouderde Windowssystemen. Hier waren de servers van onze klanten al tegen beschermd! In maart kwam de patch om onze klanten te beschermen tegen het WannaCry virus al uit. Deze was al ruim op tijd geïnstalleerd door onze beheerders. Natuurlijk hebben wij tijdens de uitbraak van WannaCry wel nog even een extra controleslag gedaan.

Antivirus

Wij en onze klanten dus ook, maken gebruik van goede antivirus software. Op verschillende manieren beschermt deze software het netwerk van onze klanten tegen virussen. Hij scant al de bestanden op het netwerk en zoekt naar sporen van een virus. Bij detectie van een virus wordt het bestand direct in quarantaine gezet.
Zo beschermen wij het netwerk goed tegen ransomware en virussen die op een andere manier dan via de mail (via USB sticks bijvoorbeeld) binnen komen.

Wat kunt u zelf doen

Naast technische maatregelen is bewustwording bij u en uw collega’s de grootste uitdaging. Zowel bij de aanval van WannaCry en (NOT)Petya is de mens de zwakste schakel. Glipt er onverhoopt toch nog een corrupte mail door, dan bestaat de kans dat u de mail opent. Laat u daarom goed informeren over hoe u zo’n foute mail herkent. Vaak heeft deze mail geen opmaak (bevat geen handtekening en plaatjes), is in slecht Nederlands geformuleerd (alhoewel dit steeds beter wordt) en verwijzen de links naar onbekende websites.

Wij hebben de 10 belangrijkste tips voor u samengevat in een overzichtelijke poster. Download de poster, print deze uit, stuur hem door aan collega’s en geef hackers geen kans.

 

 

 

 

 

 

 

 

Stel beveiligingsrichtlijnen op binnen je bedrijf

Het opstellen van beveiligingsrichtlijnen binnen het bedrijf helpt uw organisatie hackers een stap voor te blijven. Stel bijvoorbeeld richtlijnen op over het gebruik van sterke wachtwoorden (wachtwoorden voorzien van hoofdletter, cijfers etc), het maximum aantal dagen dat men een wachtwoord mag gebruiken en het maximaal aantal inlogpogingen.

Vertrouwt u het niet? Bel onze Servicedesk

Denk in het vervolg 2x zo goed na of u een mail wel of niet opent. Vertrouwt u het niet? Bel uw IT partner of ons op +31 727 11 00. Wij herkennen meteen of het foute boel is. Voorkom dat uw bedrijf niet meer bij haar data kan en bespaar een hoop tijd en geld.

Heeft u vragen of wilt u uw data ook optimaal beveiligen? Neem dan contact met ons op.

P.S. Ook interessant:

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn